Saturday, February 21, 2009

Episod: Cikgu Mokhsen


Bulan Januari merupakan bulan pertama aku ngajar sebagai cikgu tuisyen. Slain menambah duit poket aku, aku berazam mauk juak jadi cikgu tuisyen sebab memang aku minat jadi cikgu. Tapi apakan daya, aku sik berkesempatan. Yalah tek, gik kecik2 kenjet sik penah terlintas di palak utak mok jadi cikgu. Sebab jadi cikgu sikpat ngesep. Nak ngesep depan nemiak murid jak!!! Ne apat aku nak vogue!!!


Mothip???!!!!


Aku dolok berangan time skolah rendah bercita2 nak jadi:


  1. Usahawan Penerbangan
  2. Doktor Bedah (bedah operation okey..bukan ala2 makcik bedah, senah, tipah etc)
  3. Peguambela


Semua cita2 ya ada tulis dalam report kad aku skolah rendah! Kreatif kan otak aku..sik macam miak skolah rendah lain.. mun ditanyak mok jadi apa? Mesti nyawab..cikgu! doctor! Usahawan! Tapi aku kreatif..spesific jadi usahawan penerbangan, doctor bedah etc… meletupzzz!

Tapi ketiga2 cita2 ya berkubur jaklah… hanya tinggal kenangan terindah katakan… yalah tek, nak jadi doctor, aku tok paloi… sik pandey gilak…ada jak org kanser prostate kelak, aku madah mesti disunat..mun sidak non-muslim ok juak blh disunat.mun muslim??? pedajal kenak sunat duak kali!!! Wakakak…


mun dipadah jadi usahawan penerbangan, sebab niat aku dolok sik suci..aku mok stewardess n steward makey baju seksi ala2 baywatch… haruslah tuhan tidak merestui.. mun jadi pun ada kenak pangkak kilat belon ku! Keruk suma passenger!!! Harusl destinasi bertukar dari nak g key-ell jadi pegi liang lahad…sapa mok jawab?? Ko nak jawab??? Lu pikirla sendirik!! Wakakaka…

Syukur, jadi juak engineer… engineer konon! Wahahah… biasa2 jaklah..syukur n mampu tanggung idup kedirik… last ada peluang nak jadi cikgu…. Aku terdiat lam borneo post. Ikuti perbualan yang berlangsung dalam awal bulan 12 2008. time tok lam opis. Pelakon adalah aku n mia(kerani konzen). (perbualan diedit okeyyy)


Aku: aih..ngantok ku ko…….

Mia: Nah..news baca… bacalah…

Aku: aoklah aku baca..sik lah makey aku makan minum! Pelik kau…eleng mata ko nangga aku ngunyah newspaper tok. Leh masuk misteri nusantara. Pelik2 (kelep2) jak mata org diat!

Mia: aih..dah ku madah makey maca..bacalah..ko ku baok kelak…

Aku: aoklah..aoklah..aku maca…. Aih!!!!!!!!!!! Ada jawatan cikgu tuition part time!!! Maok ku apply…

Mia: apply la kau cnun. Peluang aih… leh aa ko ngajar nemiak2…

Aku: aok..ajal aku sik ngajar kelak..leka bergosip!!

Mia: mothip???!!! Nang sah ko poret!!!


Alu aku pun apply keja tok. Kak ya ada interview. Nya cina. Vogue tapi tetap nampak kedak cina kebon..wakakkakaa…(melahar mulut ku ooooooooooo)… ampun tokey….


Tokey tuition: iya..lu wan keleja itu engineer hoo..ok.. perkenalikan la lu sendili…

Aku: saya wan mokhsen. Saya umur masih muda. Kuat… Boleh angkat buku, angkat meja, “angkat bakul” dan macam2.. saya tidak perlu makan itu tongkat ali. Sebab saya kuat lagi. Saya suka makan esklem. Kalau ada apek aa…kling..kling..kling…bunyi loceng jual esklem aaa…saya begagan berekot ngepong maok beli.. u mauk? Nanti saya beli….vanilla ada, cokelet ada, susu ada..suma ada…

Tokey tuition: palak ko!!! Aku madah menar!!! Ko kelak ada ku kibar ke sungey Sarawak plente2 ngan aku!!!

Aku: aih..ilek pok..alu mok manas.. ko nyuruh aku kenalkan diri… aku madah menar… sikda aku mulak nak??

Tokey tuition: nak ko bekareh madah ko tek kuat pahal?? Ko pkir aku mukak tempat urut ka apa???? Paloi ko nak???

Aku: aok eh… paloi dirik kau… eh…aku… kau jak lah..ko la empun suma…paloi, sewel, twija, kemaik..empun la ko suma..aku sik mok apa2…aku suchiii..(mok jak madah “aku stacy!”. haha)

Tokey tuition: aih… keribang menar kau… oklah..sebab ku nanggar ko gagah n berani… aku ngambik ko jadi cikgu tuition…

Aku: menar tok kah? Ko iboh pelentey ngan aku… aku koat aih!! Ko ku stone-cold kelak mun plentey2 nan aku!!!

Tokey tuition: menar………… ada ko nanggar muka aku kedak mulak…?? (alu berposing muka singo ketepi sambil mata kelip2…)

Aku: muka ko sik kedak mulak..tapi kedak amoi cina kebon…(haha) menar tok kah?? Aku sik percayak..

Tokey tuition: menar…..sebab kau berani n laser! Nemiak tuition tok nak pemalas, mulut ceridit, melawan… ya sebab aku ngambik kau…mun dah aku dirik empun udah ko berani melawan, apa lagik dak nemiak nak??????????

Aku: makaseh!!! Lap u!!!! kelak ku cia ko esklem… tapi makey duit kau okey!!!

Rupanya nang menar kata amoi cina kebon ya..nang miak tuition susah nak diajar..kecuali miak2 tertentu… macam2 perangey aku jmpa..tapi rindok ku ngajar… suka menar… waima dak nya pandey or sik, aku layan sama jak… cikgu berdedikasi katakan.. aku teringat sigek kes… aku tgh ngajar… nak nyebut nombor enam dalam bahasa org puteh..tang serius n menar2 jak aku ngajar.. ujong2 tersebut SEX!!! Bukan SIX… begasak nemiak ngeraong tetak… aku alu sik keruan… alulah aku tertetak juak… hahahah.. nang pengalaman manis ngajar tuition… manis kedak madu!!!

Aku syukur, pendapatan tuition aku meningkat..dari bulan januari cuma ckit..kinek bertambah belipat kali ganda…. syukur… ya aku madah, nemiak dtg tuition sebab bagus or sik kita ngajar..mun bagus, kelak daknya ngajak geng2 daknya join bah… mun sik bagus, dah daknya sendirik kuar tanpa diundang… syukur.. bukan nak muji dirik sendirik..tapi aku rasa nang menarlah..wakakaka… yalah pengalaman aku sebagai cikgu tuition!!!


Disclamer: Perbualan, idea, material, subjek dsb untuk semua catitan di dalam blog saya adalah diubai-suai untuk menambah “keharmonian dan kesesuaian” blog ini. Jika anda terasa tidak selesa, menyampah, meluat dan seangkatan dengannya, saya dengan rasa rendah diri mengatakan, pooorrahhh!!! Jangan la baca!!!! Saya juga meminta maaf jika ada yang terasa, tersinggung, malu, sakit hulu hati atau kebas perut serta sakit pipi bersama demam kepialu disebabkan dengan apa yang terkandung di dalam blog saya. Sesungguhnya, penglibatan saya dalam “dunia blog” adalah untuk menceriakan diri saya dan teman-teman saya serta pembaca dan pengunjung setia. Terima kasih…

“Jika tidak kerana sayang,

Tidak muka berseri-seri,

Jika tidak kerana korang,

Tidak aku menulis disini!!!”


“Mosen di mana??,

Mosen kat sini,

Madah mu apa??,

Madahku berseni..okeyyyy!!!”



M.o.T.H.i.P???!!!


time cikgu mokhsen pergi bercuti2 d feringghi!!! miss u all!!!

2 comments: