Monday, February 16, 2009

KAWAN SAYA!!!

20 KAWAN SAYA (DIPILIH SECARA RAWAK & TERLINTAS DI KEPALA)

1. Fairuz Adnan bin Haji Zabidi- toklah antara kawan aku yang paling terawal aku kenal. Aku kenal time aku darjah satu di srk gita kuching. Aku ingat antara perbualan awal kamek duak di depan kelas 1 Kuning dekat padang tgh2…

Fairuz : aku dah pindah taman sukma!!! Aku diam di sukma…
Mokhsen : owh… cney ya (padahal time ya aku dah di sukma tapi sik tauk
rumah aku di sukma)

Balit ke rumah abah madah rumah aku di sukma… then, sik sabar pergi sekolah n madah dengan fairuz aku diam sukma juak.

Mokhsen: peruz, aku diam sukma aih…lorong F1.. atap rona merah!!
Fairuz : aih, sebelah lorong jak ko... dekat!!!

Bermula pada detik yalah kamek duak peruz jadi manusia ngerepat ke bukit (dolok sukma best ad bukit padang pasir putih) n main..molah khemah, molah sand castle, molah empangan n macam2…dari sia berkawan rapat sampey darjah 6… form 1 nya masuk tunaz n aku star…

Kinek, peruz adalah org yg aku boleh kategorikan sebagai famous di kalangan remaja kuching..wakaka… boleh la… n aku doakan nya berjaya jadi usahawan cemerlang…byk cerita aku dgr tntg kekreatifan miak tok..n aku akui, nya memang kreatif dari nya kanak2 terencat akal..wakakka…


2. Hasmi Saifudin bin Hasbi – Hasmi, nang sikpat nak dipadah… nang byk cerita udah dikongsi ngannya n rahsia nya tauk… dikira sebagai kawan rapat aku sekolah rendah n kawan ngelepat di cney2.. mungkin zaman skolah rendah, kamek duak byk benda utk di”share” sama whereby nya tok dolok periang… tapi since nya dah skolah lain, aku pun lain, kmk duak byk perbezaan n jauh skali if ada persamaan. Cuma, kmk duak masih berhubung sebagai kawan… lately aku rasakan perubahan pada dirinya..maybe nya semakin dewasa.. but aku jujur, ada benda aku terkecil hati dengannya..biarlah aku sorang tauk… lagikpun, bagi aku kecil ati adalah lumrah manusia yang berperasaan.

Kinek, hasmi dah keja… dah dikatakan berjaya..aku bangga dengannya… somehow, aku sayang hasmi sebagai kawan yang telah lamak aku kenal… dengan hasmi (di zaman dulu) aku sikkan kering gusi..tapi kinek, mun berjumpa aku mudah kelu lidah… entahla..tapi, hasmi, if kau ada apa2 kelak, aku sudi tolong kau selagi termampu… take a gud care of urself friend… a gud friend of mine…

3. Nurfarihah br Md Rozi – camney aku tetiba teringat kau?? Hahah… farihoyoit.. nyatok ala2 mak2 or kakak2… nang penuh ngan nasihat n kebaikan..jarang nak molah salah..mun ada siklah aku perasan…. Wah..aku ingat dolok satu kejadian…ala2 camtok… pelakon2 melibatkan mokhsen, astella, farihah n hasmi… peruz ada juak…

Petang tok time tahun 1997 balit kelas tambahan..kira2 pukul 5pm… lokasi di depan kedey pui sin cheong aka srimaria d bagunan fresco lamak depan skolah pj...

Hasmi : Ya rabbi panas aril ok nunggu mak ku ngambik…!!! Mun da aek ais nang sirup2 jak
aku minum.
Mokhsen : Aok eh… kepak nyawa nunggu…(peruz diat jak n diam tanda setuju). Sik ko meli
aik
bang Joe ya!!! Murah..30sen!! (hasmi alu molah muka cokot nak ngeluar duit…)
Hasmi : Ya ampun, diat ko peah duak astella ya… nyaman jak dudok tepi kedey pui sin cheong!!! Jom ngagak juhhhhh!
Mokhsen : Wah!!!! Diat ko daknya duak, berpupo-pupo muka… makey pupo amoi kali… ngesep nak balit rumah!!! apa pikir ada show juara lagu ka ala2 ramlah ram nak bermakeup?!
Hasmi : wakakakakakka (tetak ala2 “nadnop”)…meletupz!!!!!
Mokhsen : Pakenak???? Apa didiat n tekekek-kekek tetak ko?
Hasmi : Diat ko farihah ya ko..gago berpupo..sak jak kelabu muka kelak!!!

Azab juak mulut “nadnop” seemit udeen ya… nang melahar!!!! Madah muka kelabu… aoklah..mun dah gelap diengkah putih… memang azab la rupa nak?? Wakakakaka… apapun, peah, mun ko terbaca tok, ampun byk2… bukan aku nganok aaaa…. Hasmi… hahahaha… apapun, peah tetap vogue maintain kinek…. Wahhhhhhhhhhhhhhhh
4. Razak STAR – wahh… tumbelina!!! Wakakaka… jgn manas razak aka sharifah aini… pakenak ditunggah sharifah aini?? Nya adik kak pah? Abg kak pah? Hello!!!! Adek pompuan okey… wakakak..siklah..adalah sebab yang hanya aku, sulaiman usop tauk… wakaka..adeh..tgh aku naip tok pun, aku blh tetak2 terbayang wajah razak.. wajah idaman siape?????????????????? AJ??? Ouch..am I too laser??? Yes I am.. I admit… razak tok kawan yang ceria..muka nang pendiam..tapi, aduh, jgn terpedaya ngan tipu helah.. cgek gik, razak tok jgn dilawan kata2nya, mun dilawan nyesal dgn laser balit darinya.. ampun… nang bisa… teringat agik aku skrip nang exactly sama… waktu kejadian berlaku pada tahun 2000 hari sabtu…kira2 pukul 2pm…


Aku, razak, yasir and sulaiman(slebet) nait bas 2C pegi rmh aku… setelah menikmati hidangan tengah hari yang aku goring dgn meletuppppppp skali, kmk org decide nak jalan kaki dari rmh aku ke pustaka negeri Sarawak… wah… dahla agak jauh.. perjalanan kira2 ngambik masa sejam… kmk org makey tambak blkg sukma n lalu kasuma resort, padang golf etc… jeng3x..apa terjadi???? Baca skrip di bawah…


Yasir: bermohon sembah sembah berhajat..hajat berasal kayangan puri… bla..bla… (tgh2 kepanasan matahari, yasir feeling2x diva noraniza idris ngembak lagu dikir puteri)


Slebet: udah gik ko berlagu.. apa ko piker ko tek jadi noraniza n kmk org bertiga penari??????? Aiyoooo…. Harusla aku berangan jadi ziana… retak kasih ini…berlimpahan ronak luka….bla..bla…


Tiba2 tombelina aka razak tek tersepak selunggok daun kering yg disapu makcik tukang sapu…


Makcik: aih..kepak ku nyapu..mata butak sik diat…. Nakke beterabor… paloi menar!!!


Razak: aih…yah..ne org niat… yak au dolok cikgu ngajar depan ko main blkg kelas… kepak jak cikgu ngajar..tulah kau..besar jadi tukang sapu…


Wakakakakaka…lawak… n sungguh lazer razak… diam2 berisi..apa…? “berisi”???? apa yakah????


Yalah razak..kinek, razak aka tombelina dah keja MAS… vogue gilak dgn peminat dari account dept ko ya..wakakakakak…. cool beb!!!! nah gambar choyyyy ngan sapa nganok razak tombelina...wakakak..amek kau!!!


5. Syed Nasri Hafeedzy – Aik… pakenak ada hafeddzy.. waaaaaaaaa… bkn aku aaa nasri.. org lain engkah ya… sapa? Kwang3x… lu piker sendiri… aku tetiba teringat miak tok sebab nya salah sorang berdoa nyuruh aku keja cepat… akhirnya, aku keja keesokan selepas sehari sblm ya betepon… tapi hampeh, kaki paw org… siap jak… mun ada kelibat nasri dari jauh, standby jak nguar duit dari poket…wakakakak… nasri mencetuskan fenomena “bye2 kawan” di kalangan member mrsm aku..wakakak.. adoh eh… sampe cgek mlm ya aku callnya n nganok2..last, nya ngantar sms… pnjg gik ya… wahahaha.. mun da masa, aku naip dalam tok… kejeron!

Nasri aku kenal time matriks..walau pnh diat time pom4/5, tp sik kawan. Masuk matriks start betego oi-oi sebab nya meli rokok kat bilit aku… ampun, kejut aku nya meli rokok… n matriks ya zaman kejatuhan nemiak tok..pemalas!!!! hancur menar.. nak ku tauk sapa begerek ngannya time ya nang nyesal.. kienk, sib bait haizum begerek ngan kau… bagus2x.. wakakak…

Tp yang byk2 pasal nasri, nya slalu jadi topic makey nganok..nang mun sikda nasri, kurang la dosa transferral between member2…ne ndak nya…leka dianok dengan tuttt… sapa????????????? Haa.a..a.a.a.a.a.. mun ko maca tok nasri, sure ko beliang nak aku engkah namanya??? Melalui pemerhatian aku la, nasri seorg sensitive n kuat majuk..nya sik ngesso nya majuk, tapi dpt diperatila… adalah kelak terasa la apa la… apapun, miak tok bait… miak mrsm bagi aku byk bait2… ok..nasri, aku mintak ampuan awal2 in advance k…whahahahaha

6. NEEZ - owh..nyatok nang bait... kotan nya mala jak feeling jadi adik ziana zain, oklah..kau lah adik ziana zain yang tertinggal di sarawak! wakakak... bekerjaya dgn cemerlang nya tok sik kering idea molah lawak and interior deco... ada jak idea di palaknya.. pantang diembak ke kedey perabot atau sewaktu dengannya, nya sanggup ngabis berjam2... penah aku ngekot nya ke kedey nyual pokok... ya ampun, panas... bederey aik peluh membasahai bumi, feeling2 aku petani membajak sawah... nya tetap maintain nanggar pokok... matahari memancar sinar sangat terang..terkesima aku melihat kegagahan nizam melompat2 parit niat pokok... kesudahan????????? sudeyyyhhhh... anak rumput pun sik ko meli!!!! wakakakaka...

mun kuar ngannya tok, feeling2 artis..ada jak org negur..tergugat aku!!! wakaka.. yalah kan, selalunya aku la byk betegor sapa...kinek, baruk ku rasa apa org rasa mun bejalan dengan aku...hehhe (perasan mode is activated kejap...). nah korang yang baruk nak niat muka bespren aku kinek tok, tadaaa....nizam tok agik single, pekerjaan bagus n sedang mencari jodoh..aku tlg promote aa nizam... mudahan ko kawen cepat... amin... (gambar ya di rumah nya sebenar..nang meletup rumah ya... classical english la katakan...). so, kelak kawen, leh aaa aku tlg molah hantaran... wakakakakak... jgn nyesal udah.... :p

7. Noor Asyhikin Abd Razak - tok org nunggah nya SR or ikin..tok gf aku... hmm... dolok aku ingat agik...time aku first year aku penah madah,
"sape dpt ko jadi bini die, sure die laki plg malang di dunia..."

nah kau... ko termakan kata2 ko..kenyang mosen???????? wakakakakakak... lawak... sayang awak!!!

well, aku ingt, time dolok2 aku nganok nya macam2... kak dak (badak), S.R (Slimming Ramping), bluehyppo, hyppo dont lies etc... ada macam2 tema n lagu ada... filem ke iklan..cukup package lengkap makey beranok-anok... mun aku terjumpa roro, habislah..ala2 kiamat untuk ikin melawan kata2..akhirnya, cubitan maut diberi... yajak senjatanya... wakakakakak...tapi, aku n roro amat bijak untuk melarikan diri... wahahahaha

nya tok sensitif mcm aku... kuat majuk mcm aku... hahaha... tapi nya selalu memberi aku semangat utk hidup dan terus berusaha ngan cita2 aku... tq ikin... nya tulang belakang dalam setiap kejayaan aku...seperti mak aku... kinek, kmk duak berjauhan..jauh dlm sudut hati, aku rindu nya... harap nya pun sama.. :p

antara benda aku suka dgn ikin adalah, KAWAN MAKAN AISKRIM TERBAIK DI DUNIA!!! yezza... wahhhhhhhhhh.... bestnya.......... kuar date ngannya slalu pegi makan jak pun..wakaka.. nang dah aku suka makan? apa ko peduli???????? ko makan nyaman or sik nyaman, ada aku kesah???????? wakakaka...

ikin..ikin... hmmm... tunggu k... aku mimpikan sinar cahaya, bertukar cahaya indah...semoga tiba hari, bersinar ruang hati... menyuluh alam agar kembali... ---<@ 1.4.3
8. Amirul Hafiz - hmm..amirul tok..ya ampun... berperasaan mendalam akan keindahan wanita..wakakakakak... nyatok la kawan yang slalu rasa rendah dirik padahal nya da aset nya tersendiri... aku cgek ku yg geram ngan miak tok..berkepus2 mulutnya lok... angol ku... ko pupus jak asap ya, aku geram skali niat first time dolok..eksen jak aku cool..kakya, sik renti2 aku ngerepak...

amirul tok ala2 gud boy la..anak mak katakan... hehehe.. aku gik ingat script tok...seyes sama n exactly tulen n tepat!!! kejadian berlaku di hari raya...

Mokhsen: ne dak lain tok amit??? dak zul, poji, lan suma?? madah janji kol 9..tok dah kol brapa dah...? (sambil muka sik puas ati tiap raya nunggu org)

Then mak amit dudok dpn aku...amit ke belakang dapur ngidang aik...

Mak Amit: Gne ktk tek mokhsen? ok?

Mokhsen: ok la juak..yalah, semenjak kmk jadi artis...kmk busy...rakam album, lakon sia sinek...(feeling2x kejap...bulak jak okeyyyy...)

Sebenarnya....

Mak Amit: Gne ktk tek mokhsen? ok?

Mokhsen: Gney apa tek auntie?? kmk biasa jak kedak tok..aieh..lamak menar dak lain.... ktk tek auntie??

(amit dtg ngidang aik nescafe susu...terkidit2 nya ngidang..aku ngambik makey nyedap ati amit..nyaman ndak ka aik ya ooo???)

Mak Amit: yalah kmk tok.. nyaman asa amirul balit... nyalah ANAK DARA kamek... nulong kmk bekemas...

Mokhsen: (reaksi terkejut terus nelan aik nescafe ya kinek2..asa nak ku pupus jak dari mulut ku..lawak..) apa tek auntie?? menar??? nang solehah!!!!

meletup!!! jgn marah amit... wakakakak... ko nang anak baik..ok aku promote ko juakla!!! wahai pompuan2 sekalian, amirul hafiz bekerja sebagai pegaiwai atasan tractor malaysia danb akan menjadi ceo sime darby dalam masa 10tahun dari sekarang. kaya, hensem menawan n selim menyelim... sila call direct utk keterangan lanjut!!!!
9. Arafie Igat - Aih...nyatok..bukan main agik...mulut laser sakan... baruk aku terpikir..rupanya aku byk kawan mulut laser... mcm aku juak..wakakkaa... arafie tok aku kenal melalui samson n daus. tapi sbenarnya aku kenal time orientasi nya dolok. akukan PPMS glamour..(yekerr??). siklah..tapi biasalah PPMS yang mcm bongok jak keja2 dolok..ibarat kuli... sib bait aku bait... aku dah suspect dah nya tok patah riuk dolok...wahahahaha.... then, dah kenal2, arafie byk join ngan amai damai instead dari indah kembara. nya join nolong citrawarna, dinner ada jak muka nya. supporter for aman damai as well... byk berjasa...

arafie tok sekali nya melaser, siap jak..waima ko ada platinum or kayu berlian jadi perisai, nang tembus!!!! nang poret..mun nya korek rahsia, ish3x.. bahaya... jgn jak nak nyimpan rahsia ngan nyatok..habis kebamBOM!!!!! tok gambar nya...tada.... muka sik puas hati ala2 kekasih diambil org!!! sape??? amek kau!!!!!
aku ingat agik cgek dialog nganok se2org..time tok tahun pnghujung 2006 di aman damai... nama org ketiga aka dianok dirahsiakan!!!

mokhsen: aih!!!! tangga ko XXXX ya..bkn main kurus selim menyelim..dahla jmpa laki jak keja nyaya..beramp*t jak malam2... nang hebat... kejap kereta myvi, kejap gen2...nang kira pelachor!!!!

arafie: aok eh.... byk jak org dijumpanya..sik lejuk... ko tauk sik, mun nya pegi main beramp*t ngan laki sik makey kond*m!!!! matilerrrrrrrrr.....

mokhsen: yalah... isk..bahaya..kelak kenak sakit!!!!

(kebetulan si XXXX lalu... lalu ditunggah oleh mungey arafie... aku mcm takut2...wakaka)

arafie: wey XXXX!!!! ctok kau..aku mok kakar ngan kau...

XXXX: apa??

arafie: ko jmpa ngan laki nak beramp*t, pakeyla protection... mak2 hayam tepi jalan pun pakey! ko ya pelachor berdegree mesti makey juak.. ya ko kurus kering ya... ko tauk??? ko ya sakit aids..sik lamak agik mati...!!! insaf la puk*k!!!

XXXX: erk.....(terkesima...)

ha...ala2 camtok la skrip nya...tajam sik tajam..direct... apapun, kerana dasar kelaseran nya tok, nya kinek keja ngan tv3..penah masuk melodi aku nanggar..meletup ko mungey!!!!!!!!!!!!! wishing ko menjadi wartawan kebamBOM!!!!

10. Rosmawati Nazri - Hmm..tok miak anak didik IGA... wakakka..sempat nguruskan cawangn IGA d UK.. kellas!!!! wah..geng2 poret aku tok... nang best bekawan ngan nya... ros, fida, aziah n haizum. opps..baruk sedar..keempat2 dah jadi milik org....

Ros tok dolok penah ditunggah "kipas anggun"(a stupid comedy series dlm tv2 2001). sebab nya tok kali la...sik dpt bertudung lamak... leka bekebor jak tudung depannya ya..ne ndak mata laki mrsm eleng kejap..wakakkaa... ros tok mun nya tetak, hancur keayuaan... sorryla ros... ko penah ayu ker??????? wakakkakaa

nya tok ceria jak... teringat aku cgek kes.... bunyi lebey kurang (of coz la aku edit2) perbulan IGA dalam kelas...tahun 2002..pom 5... prep mlm dah hbs tapi sik g DS(dewan selera) utk supper...

Ros: Mokhsen!!!!!! mr PRes, apa jak gossip???

Mokhsen: apa gosip2..apa ko pkir ko chanteq leh tauk gosip2 dari aku... oklah..sebabkan kau ahli IGA, i ceritala k....

Fida: apa tek mokhsen lajulah... aku bekareh mok minum kat DS ya..nyaman jak aek teh o panas dicelup ngan krakers!!! mun sik roti lempong...

Mokhsen: ngegeh ko pidot..roti lempong ka, roti lempeng ka, roti lempang ka, mun sikda gosip dari aku sikda nikmat tauk!!!!!!!! sik lena tido....(azab!!)

Ros: bah..ajulah.... cerita gik...ceridit jak mulut kau ya....!!!

Mokhsen: ok2...dgr..(aziah n haizum diam jak..aziah dgr walkman ngan haizum sik slah aku).. mcm tok... ko tauk cikgu nama TUTTTTT.. nya bkn main agik....bla..bla...bla..bala krisnan... bla..bla... bala muthu... (content of the gossip dirahsiakan demi menjaga imej cikgu itewww)

Sedang rancak aku nganok cikgu ya, Ros, Afida tetiba jadi pelajar terhebat!!!! terus mukak buku alu maca addmath...sentap!!! aku heran... aziah n haizum molah2 sik kenal aku!!! mothip???????????? then aku paham.. aku ketakutan...jeng..jeng..jeng.... aku toleh ke belakang.............. MAK AIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!! Rupanya time aku bercakap, cikgu nurmuhaiyun berdiri belakang aku.... sikpat aku imagine rasa nak terkemeh2 jak aku.... sik tauklah nya dengar sik...ampunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.........hahahaha

kinek, aku insaf... insaf ke?????? dari bergosip2...yup!! saya insaf!!!!! hehe..ros, aku doakan ko jadi cikgu terbaik!!!!!! cikgu vogue!!! n aku rindu kau ros & the geng......... :) nah, tatapan wajahmu memikat kalbu!!!

aik..mothip???!!! ne gambar ros??? disebabkan sebab2 tertentu, aku sikkan publish muka nyatok..wakakka.. sekdalah..miak tok sekda fs, fb or apa2... so, tok jaklah gambar dari beribu2 gmbar kawan2 aku yg ros ada... tudung pon nak interpramee nak?????????? (gambar ros memandu kereta ayahnya d kl....) camney aku dpt gambar tok?????? ha....rahsia!!!!

*bersambung..saya dikehendaki menyiapkan kerja!!!!

3 comments:

  1. Wan Mokhsen Wan Mohammed-orang panggil dia ngan macam2 nama..tapi kami panggil dia doremon..sbb muka dia bulat mcm doremon..dan poket die mesti penuh dgn jeruk2 atau kacang untuk dimakan dalam kuliah..
    Seorang budak yang aku malas betul nak tgk mase first year...ayat pebret die mase 1st year..."env tech...stay kejap eh lepas kelas"..erghhh sungguh meluatkan..yela die class rep kami mase tu..
    bila dh 2nd year..nak jumpe die kat kuliah punye la payah..mase ni die stok2 bergaul ngan vc n org2 tertinggi usm je..hahaha
    masuk 3rd year dh rajin sket..mungkin sbb penubuhan e-11 yang ble dipikir balik..tujuan kami ke kuliah adalah lebih kepada untuk makan dan berlepak2 bersama..igt lagi ayat dr.norhashimah "wan mokhsen....sekali lagi awak tak datang kelas termodimik..saya bar awk"hahah..die pn buat muka2 cuak kat sofa tpt kami slalu melepak kat school tu..
    kesimpulannye die ni mmg malas betul nk belajar..memang banyak je alasan die ni...ajak aku ngan nani belajar atas cafe tekun..last2 die berguling2 baring sambil cte pasal mak die la abah die la kucing die la..pastu dh penat bercakap..ajak org makan..
    aihhhh..tu sume cite2 lame...sekarang..die bukan lagi kawan aku yang aku malas nk dgr die membebel..die bukan jugak org yang malas..die sangat-sangat rajin kerja..dan die dah boleh masuk t.i tu dengan bangga la(kecuali masih takut2 sbb tak hantar2 thesis lg..apa da)..tapi yang die masih..adalah dielah kawan makan aku yang paling best..
    walaupn kami selalu gaduh..tapi bila bab makan tak pernah gaduh..kira kalo nk makan ajak la die ni!...
    :D

    ReplyDelete
  2. Hohoho.. nama aku detected. thanks..

    ReplyDelete
  3. astaghfirullah..nang laser juak u tok. baruk jak maok nanyak sal kwn kitak nak nama arafie igat ya kos cikgu kmk a.k.a bekas cikgunya marek juak suoh tyak dgnnya mcm ney selok belok dunia kewartawanan. dahsyat geng daktok eh. haha.

    ReplyDelete