Sunday, April 12, 2009

Menu: Pie MoMo

Pie MoMo??? ha...pesal pie momo??? sukati aku la nak engkah nama apa... coz aku pencipta resipi tok... al kisahnya kedak tok.. ariya aku kedemaman yang sangat reruk..even until today... but aku gagah juak bgn pagi jumaat itew (swak cuti k..penang sik), and menerjah apa ada dalam peti ais... n aku terfikir... ada kentang... ada daging... nak molah begedil... but then, aku rasa...hmm..dah biasa n slalu..polah la something new... yalah beza laki n pompuan.. mun pompuan byk nangga buku2 resipi..laki tok lain...laki tgk apa ada d dapur n will think apa akan dimasak... n aku tepikir..yess... aku mok molah pie... begagan la aku merebus kentang... n mengdefrostkan daging...

so??? aku mulalah proses mencipta resipi..yes..aku btul2 maksudkan coz aku dalam hidup tok nang sik penah la molah pie kedirik n even mak aku pun sik penah... so aku mula dgn molah adunan kulit pie... aku amik tepung gandum n marjerin... polah sampe ketul2 n then tambah air suam...mesti air suam... n bkn air ais n air panas... Y? ko carik la sendirik..sebab aku pun sik tauk.. mak ku madah camya..ikut jaklah...
lepas ya jadi adunan sebati n murni, aku engkah tepek2 dalam pan... maapla aku molah cincai..sebab aku dah begaut nak semayang jumat... tepek jak sukati..sebab kelak masuk perut juak...nah..ini gmbrnye...ha.......... dah tuan2 n puan2...dah ya tek...aku mulalah dgn proses isinya... tok aku cipta...aku nak molah ala2 pie berkhasiat katenye.... aku pakailah sayuran sedikit... kacang n jagung manis... bawang... kentang rebus aku tadik aku lenyek... then sayuran ya aku tumis dgn mentega bwg putih (very d sedap one)... aku tumis dgn tepung kari...mok merik rasa mesia sidikit katenyer... n garam...n of coz lada...ala2 resipi tikam asal sedap... merasa la mak aku air tangan anakmu ni... selepas ya, aku tuangla ramuan ya atas kulit pie tadik.....
ha... maaflah..sik kacak...sebab aku nang begaut nak g jumaat kateyer... but then aku tauk, PASTI SEDAP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! menjilat jari okeyyyy...eheheheh then aku bakar dalam oven..suhu 220deg celcius dalam 25-30min... 10min terakhir i letak 180deg jak sebab mok bhgn atasnya crunchy n bawahnya berkerak... haaaaaaaaaaaa....
selepas ya...tada!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! terimalah hasilku...sodap!!!!
jangan jeles k.......................sedap!!!!!!!!!!!
nyum2...lailue, ko nak try ke?????

16 comments:

  1. macam pizza je ni..kalo pie..die ada dough lg la tutup atas tu
    ahahah mesti meluat dgr komen2 yang bernas dr org yang tak memasak pn:P (sungguh genetik tok sin dan pakcik...sepatutnya aku belajar masak dulu baru komen...tapi tak kira)...
    anyway..nice try...
    nnt boleh la masak...lalalala~
    :D 143

    ReplyDelete
  2. sjak bl name aku jd lailue???hahahah...wah nyaman eh mokhsen...nang ngegeh la...aku suka pie...tp xda oven d umh ku eh...erm, tp akan ku try juak 1 day....update byk2 resepi2 ko k...nyumm3x...;p

    ReplyDelete
  3. nak wat penutup kat atas buang mase la........... org nak g jumaat..tak sempat... awak la buat kan...wakakaka...

    lailot, aku upload resipi ciptaan jak... mun sik sukses maapla... btw, ayam coke ko nyaman sik???

    ReplyDelete
  4. boh jak lailie ya x pande masak ya..

    ReplyDelete
  5. bone!!! wah... ko pe cer? wey, ko ble nikah? jmput aku taw...jadi chef masak korang...

    heinsen ikan: wey, lailie ya abu2...wakak

    ReplyDelete
  6. pak abu pun x abu2 kdak lailie

    ReplyDelete
  7. mokhsen::: amboi2 sdap kutuk aku....hahahha...weh, sdp ar ayam coke 2...cma gmbr jak xkck...ya aku copet gmbr ko...hahahah..tp jadi la...xpa, plh jak entry resepi ciptann, xlalek asal nyaman n ingredient ya sng d cr....

    ikan::: neyda aku abu2...aku plh aih, kdak d ajar moksen...heehhehe....

    ReplyDelete
  8. nyammmmmmmmmmm................ aku maokkkk

    ReplyDelete
  9. wah pie momo...mesti lemak manis nie heheheheheheh

    ReplyDelete
  10. siot je ko ni roro... ko jeles ek... hahaha... bla mai kch????

    ReplyDelete
  11. wahhhh syedap nyer
    Hola ! kruk kruk

    ReplyDelete
  12. hye cikgu...
    kelak bolehla saya try..
    h0h0h0e...:D

    hidayah f4

    ReplyDelete
  13. hai dayah!! cikgu kelak sekda iboh ktk org sik blaja... huhuhu... aok, cikgu pegi tunang tok..sekda hadiah?? wakakak.. sikda bah bulak jak... ok...take care my anak murid!!

    ReplyDelete
  14. lupak saya mok madah...,

    enjoy your precious day my guru!

    cikgu patut bak balit ole2 k kmk org students...wakakaka knak balit!!!*jokes2*

    k lah cikgu, insyaallah saya blaja...saya budak baek bha..hahaha!!~

    hidayah f4

    ReplyDelete