Friday, April 3, 2009

Menu: Ayam Pandan, Lontong, Sayur Tumis @ Ayam Coke

Yes...maaf..utk ruangan menu, lamak udah aku sik tulis dan menghiasi persada blog aku..hehe... yalah tek...sik berkesempatan... sebab koatan aku bz... bz... so, weekend adalah peluang terbaik utk aku update blog yang sik sempat nak bersawang....

erm... buhsan dgn karenah apa yang aku madah tntg keja suma, aku suka ngabis masa dgn memasak..yeah... memasak adalah favorita aku... n time tok aku cuba beberapa masakan yang aku sendirik pun sik penah2 nak coba buat sendiri kecuali sayur tulis... ok...

untuk menu pertama aku, aku buat ayam pandan... ayam pandan tok aku dpt ilham dari aku makan kedey thailand n aku rasa senang jak buat... bukan susah...alulah aku bekareh awal pagi sabtu pegi ke blkg rmh carik daun pandan..bernyamuk2... wah..dugaan katenyer... sikpa, aku pasti hasilnya lumayan...hehehe... then, aku cuci ayam n daun2 ya suma.... aku marinate manok2 ya dgn kunyit, kari, gula, garam..mcm nak goreng ayam cuma ada gula... then, selepas dibiarkan seketika lamak, aku bungkus dgn daun andan. pastikan juak ada ruang supaya ayam ya masak dgn minyak menyelinap masuk.... hasilnya!!! wangi sekali dong!!!!!!!!!!! semerbak bau time aku goreng... goreng...goreng...(secara deep fried). 8ketul manok berjaya aku goreng...hhehehehe... nah..tada gambarnya................

rasa ayam tok manis kerana gula n wangi sekali... ala2 aku curah perfume jak... nang slurps2 jak... nyam skalss!!!! aku rasa berbangga juak berjaya cipta kedirik resipi tok dari ilham dari restoran thailand...yeah!! i made it!!!

then tuk sayuran aku polah lontong... segala tempe, udang kering kisar, tomato, su hun, etc aku campur... biar lebih berkuah sebab kelak su hun serap air n jadinya kering... masin sedikit sebab tauhu akan serap garam... haaa... ada petua2 aku selitkan utk ktk org... rasanya sedap enak ketika panas2...aku suka makan benda tok utk di-anyang jak..means, sik makey nasik..ala2 bubur pedas sarawak... cuma tok aku sik molah pedas glak.. nah...gambar nye... nak resipi, sila PM saye ek... ilham resipi dari tok ara JB... mekaseh tok..jasamu dikenang.... sedap masakan nih...
sayur tumis yang paling senang... pasti..dalam iklan cukup rasa maggi dalam tv pun ada madah cara2nya..mudah... bahannya adalah seperti berikut...
then, goreng jaklah..macam biasa... engkah garam, ajinomoto(ikut suka) etc..aku goreng sebagai pembuka makey udang kering n serbuk udang kering..very meletupzz!!!! harus meleleh air liur time maca tok...sedap!!! (memuji dirik..maapla...heheh)...
last...pasti kegemaran n ramai mok coba...AYAM COKE!!!! mendapat ilham dari student aku.. tp of coz aku tukar2.... aku edit... ramuan mudah...kunyit, kari, garam.... then, selepas marinate, masukkan coke...biar...saknya meresap...
selepas ya, rebus manok2 dalam air coke sampe masak.... biar air coke ya jadi sikit sedikit... petua ayam goreng sedap selalunya, kita rebus n then goreng..baruk isiknya tender...sedap... selepas aku rebus, airya biar... jadi kuah... terus ayam ya digoreng SEKEJAP dgn api sederhana kuat... n angkat cepat... biar nampak macam d grill...meletup uols!!!!! camney ngan rasanya??? erm..macam ayam panggang madu..sebenarnya, coke tok asidic sikit n manok cepat jak masak n isinya kan lembut... then digoreng..of coz meletup2 n manis sekali... sangat manis... n memuaskan... letak ayam dah digoreng tek atas pinggan n tuang sedikit kuah coke tek jadi macam sos sedikit...fuh....aku bagi 5bintang dgn resipi ayam coke tok..mudah, pantas n seswai utk org muda mudi yang malas nak masak remeh kedak kari, rendang etc... yeah!!!!
selamat mencuba!!! PM momo utk catering services mun maok..hehehe..sempat promote... :p

4 comments:

  1. ya rabi...masak x ajak org.............aku maok cerit hasil kerja kau nyonnn

    ReplyDelete
  2. nang berlilehan air liur kmk bila nanggar entri tok..nang rajin ktk bermasak..

    ReplyDelete
  3. nang pandei ko msk mokhsen...jeles ko...aku mauk resepi ayam coke n ayam pandan ya eh...tang menyelerakan aih.....;p..alu lapar aku pg2 tok eh...ehehhehe

    ReplyDelete
  4. Daszz: ya ku madah... ku masak sik brani nak ajak org...especially mun try2 resipi baru..kelak sik nyaman malu la aku... mun dah success baruk aku berani molah dpn ktk org..hehehe...

    Kelebar Malam: iboh beleleh2 air liur ktk ya... simpan... jgn membazir..wakaka... sik la rajin ne..juz makey ngibur ati ngilang tensen... pelik nak? nang pelek...hehe

    Lailie: aih, resipe dah ku padah lam ya... yang harus, ko harus kreatif mun merasa makanan d kedey luar.. rasa slow, jgn telan jak..dalam ko merasa slow, ko tauk nya makey jintan, gula, garam, rempah apa.. insyaAllah boleh.. aku lapar juak pagi tok... :p

    ReplyDelete